COLEGIUL NAŢIONAL „EMANUIL GOJDU”
Oradea |
Asezata la poalele Muntilor Apuseni, la distanta sensibil egala fata de Viena, Praga si Bucuresti, Oradea este un punct de trecere pe drumurile ce leaga Europa Centrala si de Nord de partea sud-estica a continentului nostru. Prin pozitia sa in cadrul tarii noastre, Oradea se prezinta ca principala poarta de intrare la frontierele de vest. |
Cetatea |
Prima mentionare
documentara a toponimului Oradea (Varadinum) apare in 1113, desi se pare ca
temeliile sale au fost puse pe malurile Crisului Repede cu mult inainte de aceasta
data.
Oras cu vechi traditii, Oradea a jucat de-a lungul istoriei un rol important, datorita pozitiei sale strategice, intr-o zona de complementaritate intre munte si campie, pe malurile Crisului Repede, la o raspantie de drumuri comerciale de mare interes. Aceasta pozitie geografica va stimula evolutia acestei asezari urbane, ea devenind in scurt timp un infloritor oras comercial dar si un important centru de cultura. In timpul Renasterii, Oradea a avut numeroase contacte cu artisti italieni, care au adus din patria lor gustul pentru rafinamentul acestei culturi. Pe strazile Oradiei din veacul al XV-lea probabil ca vorbirea italiana era un aspect obisnuit, facea parte din insusi peisajul etnic citadin, la care se adauga mediul ecleziastic si etnic de aceeasi factura. Umanismul oradean a patruns in mediul orasenesc influentand modul de a fi al burgheziei mestesugaresti si negustoresti. Insusi Nicolae Olahus, renumitul umanist de origine romana, a studiat la Oradea, la vestita scoala capitulara de aici. Aceasta este prima mare perioada (sec. XV) de patrundere a umanismului, a celui de factura italiana in Oradea, in aceasta urbe cunoscuta la Florenta sau Venetia sub numele de Varadino. Inceputurile sigure ale unei fortificatii pe teritoriul actual al orasului Oradea sunt legate de anul 1241, cand, potrivit relatarii canonicului Rogerius, s-au efectuat reparatii in vederea infruntarii atacului tataro-mongol, devenit iminent. Zidurile adaposteau in acele vremuri o catedrala,un palat episcopal si alte constructii aferente unui complex ecleziastic. De atunci, patrimoniul arhitectonic al orasului s-a imbogatit cu mai multe biserici si o capela-turn. Imaginea cetatii din secolul XVI s-a pastrat relativ veridic in descrieri contemporane si pe stampa cea mai veche, din 1598, apartinind lui Joris Hoefnagel. |
Cetatea azi |
Prima mentionare documentara a toponimului Oradea (Varadinum) apare in 1113, desi se pare ca temeliile sale au fost puse pe malurile Crisului Repede cu mult inainte de aceasta data. |
Oras cu vechi traditii, Oradea a jucat de-a lungul istoriei un rol important, datorita pozitiei sale strategice, intr-o zona de complementaritate intre munte si campie, pe malurile Crisului Repede, la o raspantie de drumuri comerciale de mare interes. Aceasta pozitie geografica va stimula evolutia acestei asezari urbane, ea devenind in scurt timp un infloritor oras comercial dar si un important centru de cultura. In timpul Renasterii, Oradea a avut numeroase contacte cu artisti italieni, care au adus din patria lor gustul pentru rafinamentul acestei culturi. Pe strazile Oradiei din veacul al XV-lea probabil ca vorbirea italiana era un aspect obisnuit, facea parte din insusi peisajul etnic citadin, la care se adauga mediul ecleziastic si etnic de aceeasi factura. Umanismul oradean a patruns in mediul orasenesc influentand modul de a fi al burgheziei mestesugaresti si negustoresti. Insusi Nicolae Olahus, renumitul umanist de origine romana, a studiat la Oradea, la vestita scoala capitulara de aici. Aceasta este prima mare perioada (sec. XV) de patrundere a umanismului, a celui de factura italiana in Oradea, in aceasta urbe cunoscuta la Florenta sau Venetia sub numele de Varadino. Inceputurile sigure ale unei fortificatii pe teritoriul actual al orasului Oradea sunt legate de anul 1241, cand, potrivit relatarii canonicului Rogerius, s-au efectuat reparatii in vederea infruntarii atacului tataro-mongol, devenit iminent. Zidurile adaposteau in acele vremuri o catedrala,un palat episcopal si alte constructii aferente unui complex ecleziastic. De atunci, patrimoniul arhitectonic al orasului s-a imbogatit cu mai multe biserici si o capela-turn. Imaginea cetatii din secolul XVI s-a pastrat relativ veridic in descrieri contemporane si pe stampa cea mai veche, din 1598, apartinand lui Joris Hoefnagel. Cetatea bastionara, in forma sa exterioara de azi, a fost asediata de cinci ori in perioada cuprinsa intre anii 1598 si 1692 rezistand de cele mai multe ori atacului. Incepand din veacul XVIII autoritatile militare austriece au folosit cetatea ca sediu al garnizoanei, cazarma si inchisoare, azi constituie atractie turistica. Viata culturala oradeana in secolul "Luminilor" este efervescenta. In penultimul deceniu al secolului al XVIII-lea, Oradea a devenit, pentru prima oara in istoria sa, posesoarea unei institutii scoalare de grad superior. Academia regala din Oradea a debutat la 1 noiembrie 1780 cu primul an de studii in filosofie, iar din 1 septembrie 1788 si cu primul an de studii in drept. Personalitatea care a impus liniile de dezvoltare ale vietii spirituale oradene in prima jumatate a secolului al XIX-lea a fost episcopul greco-catolic Samuil Vulcan. In 1828, el a infiintat la Beius un liceu, destinat in primul rand ridicarii nivelului general al invatamantului romanesc din eparhia oradeana. Tot el a coordonat si imensa munca de elaborare a dictionarului poliglot "Lesiconul romanesc-latinesc-unguresc-nemtesc" cunoscut sub numele de "Lesiconul de la Buda", tiparit in 1825, una din cele mai impresionante stradanii de ordonare si prezentare a vocabularului limbii romane din acea vreme. Om de cultura, Samuil Vulcan a fost posesorul unei biblioteci impresionante, nu atat prin numarul cat prin valoarea si diversitatea cartilor. Tiparul s-a dezvoltat si el de timpuriu la Oradea, prima carte imprimata cu certitudine la aici fiind datata in anul 1745. In esenta, cu cele aproximativ 140-150 de titluri tiparite in secolul al XVIII-lea si mai bine de 370 de titluri tiparite in prima jumatate a secolului al XIX-lea, Oradea nu s-a inscris intre cele mai insemnate centre tipografice din Europa Centrala. Important ramane insa faptul ca, respectand proportiile, in oras s-a desfasurat o emulatie spirituala ce nu poate fi neglijata, emulatie care a fost reflectata si de activitatea tipografica.Pe de alta parte in Oradea au existat preocupari culturale notabile: scoli inferioare si superioare, biblioteci, tipografii, spectacole muzicale si teatrale, precum si un public receptiv, sensibil la actele de cultura, conexat la marile curente europene de idei ale timpului. |
Tot in secolul al XVIII-lea are loc conturarea imaginii edilitare a orasului. Primele constructii mai insemnate au fost lacasurile de cult.In anul 1693 este construita in Olosig prima biserica romano-catolica "Sfanta Brigitta" (actualmente biserica "Sf. Treime" din Parcul Traian). Ea este incendiata in 1703, si refacuta pana in anul 1722. Biserica este de dimensiuni modeste, cu o nava dreptunghiulara, tavan drept si un mic turn de lemn. |
|
|
Prima biserica ortodoxa in Oradea este ridicata din lemn, in targul Velenta, in anul 1720. Pe locul acestei biserici se va construi in secolul al XVIII-lea actuala biserica ortodoxa, in stil baroc. La inceputul acestui secol apar primele constructii in stil baroc. Dupa anul 1720 se incepe construirea bisericii "Sf. Ladislau", avand o nava dreptunghiulara. Interiorul este boltit, iar corul este acoperit cu o calota sferica. Turnul este construit intre anii 1790-1800, in stilul barocului tarziu. Frescele dateaza din anul 1908 si apartin pictorului Tury Gyula. |
Piata mica (Piata Unirii) incepe sa se contureze ca centru al cartierului Orasul Nou (zona centrala actuala, malul stang al Crisului) la mijlocul secolului al XVIII-lea. Prima cladire din aceasta piata dateaza din anul 1714 si va fi viitorul han "Vulturul". In 1753 se extinde si aici au loc si reprezentatii teatrale. In piata erau chioscuri comerciale din lemn. Calugarii capucini construiesc la inceputul secolului XVIII o biserica (in actuala Piata a Rahovei), devenita ulterior biserica greco-catolica, iar din 1948 aceasta devine Biserica ortodoxa "Bunavestire". O cladire publica importanta este fosta cladire a comitatului (Parcul Traian, nr.7), construita in stil baroc in 1760 si refacuta in anul 1855 cand i s-a adaugat o aripa.In urma reconstructiilor isi pierde caracterul initial. In aceeasi perioada s-a construit biserica si spitalul calugarilor mizericordieni (astazi sectia ORL a Spitalului Judetean). Biserica, ridicata in 1760 este interesanta, avand planul si cupola elipsa. |
Episcopul romano-catolic, Forgach Pal, incepe constructia catedralei si a noului palat, al caror proiect a fost realizat de arhitectul vienez Franz Anton Hillebrandt inca din anul 1752. Lucrarile nu au inceput decat in anul 1752, sub conducerea arhitectului italian Giovanni Battista Ricca, cel care introduce elemente inspirate din biserica "Il Gesu" a lui Vignole. Catedrala a fost terminata in 1780. Fatada a fost simplificata fata de proiectul initial, introducandu-se elemente clasiciste.In imediata vecinatate a catedralei, in anul 1762 incepe construirea palatului episcopal. Santierul a fost condus de inginerul Johann Michael Neuman. |
Catedrala |
Cladirea
a fost terminata in 1777 si este compusa din trei aripi, cu doua etaje, care
delimiteaza o curte interioara. Parterul este tratat plastic, cu bosaje de tip
"rustica", iar cele doua etaje tratate gradat cu ancadramente de ferestre diferite
la fiecare nivel. Fatada este ritmata de pilastri cu capiteluri ionice. Impreuna,
cele doua cladiri constituie un ansamblu valoros de arhitectura baroca tarzie
ponderata.
Langa acest ansamblu s-au ridicat locuintele canonicilor, constructii cunoscute sub denumirea de "Sirul Canonicilor". Cele zece cladiri insiruite, construite in diferite etape pe parcursul a peste 100 de ani, pastreaza un caracter unitar datorita porticului cu stalpi masivi si bolti de tip boem care le leaga la nivelul parterului. |
Biserica cu Luna | Prima biserica de cult ortodox a fos Biserica "Adormirii Maicii Domnului" ("Biserica cu Luna"), a carei piatra fundamentala a fost asezata in ziua de 9 noiembrie 1784. Construirea bisericii a fost condusa de Iacob Eder si terminata in anul 1790, in stilul barocului tarziu. In turnul bisericii se afla montat un mecanism care pune in micsare o sfera reprezentand luna. Mecanismul executat in 1793 de ceasornicarul Georg Rueppe arata fazele lunii, motiv pentru care biserica este cunoscuta sub denumirea de "Biserica cu Luna". |
In anul 1810 este terminata si cladirea bisericii "Sf. Ierarh Nicolae", a carei fatade este caractreistica barocului tarziu, avand amprente neoclasice. Biserica are planul in forma de cruce, tavan boltit si o cupola centrala pictata cu scene biblice. Urmarindu-se asezarea altarului spre rasarit, cladirea are un amplasament nefavorabil fata de piata. |
Biserica Sf. Ierarh Nicolae |
In a doua jumatate a sec. al XIX-lea in arhitectuta se recurge la stilul ecletic, manifestat fie prin recurgerea la un anumit stil istoric, fie prin folosirea elementelor apartinand unor stiluri diferite. |
Sinagoga neologa |
Un exemplu este Sinagoga israelita
neologa, construita in anul 1878 in stil eclectic dupa planurile lui Rimanoczy Kalmar sr. si
realizata inginerul Busch David. Sinagoga are planul patrat
si este acoperita cu o cupola.
Sinagoga israelita ortodoxa, construita in anul 1890 de catre Knapp Ferenc, dupa proiectul lui Bach Nandor, are, atat la interior cat si la exterior decoratiuni inspirate din arta maura. |
Daca din epocile mai indepartate nu s-au pastrat decat constructii ecleziastice-biserici, manastiri, incepand cu sec. al XIX-lea s-au pastrat si constructii civile - locuinte, scoli - si alte institutii publice.In anul 1874 se construieste langa manastirea Paulinilor, Gimanziul premonstratens si Academia de drept (Liceul "Mihai Eminescu"), iar in anul 1895 se termina constructia cladirii Scolii Reale Superioare de Stat (Colegiul National "Emanuil Gojdu") proiectata de Knapp Ferenc. Cladirea, avand parter si doua etaje este o constructie monumentala. |
Colegiul National "Emanuil Gojdu" |
|
Facultatea de Medicina |
Cladirea care gazduieste astazi Facultatea de Medicina a Universitatii Oradea a fost construita in 1869, fiind sediul Camerei de Comert. In 1890 se inalta si cladirea Palatului Finantelor Publice, actualmente Policlinica de adulti nr. 2. Tot in stil ecletic a fost construita cladirea Muzeului orasenesc, care si-a deschis portile in 1896. |
La sfarsitul secolului al XIX-lea in Oradea au fost construite remarcabile monumente de arhitectura ecleziastica: Sinagoga israelita ortodoxa (cu elemente din arta maura), Biserica romano-catolica de pe strada Republicii. |
In anul 1903 comunitatea greco-catolica isi construieste noul Palat Episcopal, pe locul celui mai vechi, devenit neincapator (actuala Biblioteca Judeteana), dupa proiectul arhitectului Rimanoczy Kalman junior. Cladirea, ecletica se remarca prin bogatia decoratiilor vegetale si geometrice. |
|
|
Cladirea Primariei a fost ridicata intre anii 1902-1903. Proiectantul acestui edificiu este acelasi Rimanoczy Kalman. Asimetrica in plan, cladirea se remarca prin monumentalitate. |
Actuala cladire a Prefecturii, construita in anul 1901 in stil ecletic, initial ca Tribunal, se impune prin fatada principala marcata printr-un rezalit central decorat in partea superioara cu patru sculpturi alegorice. |
Teatrul |
Muzeul "Tarii Crisurilor" |
La inceputul sec. XX se raspandeste si in Oradea un nou spirit artistic, care se rupe de stilurile academice, creand premisele unei diversificari stilistice bazate pe inventii si originalitate. Stilul nou creat, secession-ul, are doua mari perioade: cea curbilinie si florala si cea geometrica cu forme epurate. |
Vulturul Negru |
Cea mai importanta realizare a cuplului de arhitecti Komor Marcell si Jakab o constituie Palatul Vulturul Negru, construit in Piata Unirii intre anii 1907-1909 pe amplasamentul vechiului han Vulturul. Caracteristic ansamblului este pasajul acoperit cu sticla care face legatura intre trei strazi precum si vitraliul reprezaentand emblema pasajului, vulturul. |
Vulturul Negru |
Aceiasi arhitecti
au proiectat mai multe case de raport cum sunt: Casa Fuchsl, Casele Adorjan,
Palatul Stern. La casa Fuchsl, decoratia principala o constituie motivele florale si ciorchinii de struguri. Casele Adorjan au fost construite intre anii 1904-1906. Se caracterizeaza atat prin aspectul sculptural al fatadelor principale cat si prin textura tencuielilor. Palatul Stern, construit intre anii 1908-1909, cuprinde un parter inalt si un mezanin, acestea adapostind spatii comerciale si doua etaje de locuinte. |
Palatul Adorjan |
Hotelul Astoria |
Continuand lista cladirilor secession, merita amintite: Hotelul Emke (actualul Hotel Astoria), Casa Poynar (libraria Eminescu), Casa Deutsch cu intreaga fatada decorata cu motive populare florale si terminata cu atic curbiliniu. Palatul Ullmann este un exemplu de secession vienez apartinand Lobl Ferencz, fiind construit in 1913. Caracteristic acestei cladiri este basorelieful reprezentand leul nubian si sfesnicul cu sapte brate realizat din ceramica cu smalt metalic bronz-verzui. Palatul Moskovits are fatada caracterizata de o alternanta de planuri drepte si curbe. Decoratiile exterioare sunt din placi ceramice colorate si figuri alegorice la partea superioara a cladirii. Intre anii 1912-1914 se construieste Palatul Apollo in stilul secession-ului berlinez, cu decoratii ce amintesc de stilul empire. |
Pagina actualizata in data de 20 iulie 2000 de elevii Cristi Streng, Cristi
Tiurbe, Andreea Ivan, Mirona Oros, Lavinia Sabau, Csaba Ile,
indrumati de profesorii Maria si Adrian Nita