COLEGIUL NAŢIONAL „EMANUIL GOJDU”
Oradea |
Emanuil Gojdu
1802-1870
Cu ocazia împlinirii a 216 ani de la nașterea marelui mecena, la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” din Oradea, au fost organizate o serie de activități în amintirea acestui eveniment. Un colectiv de elevi îndrumați de către domnii profesori de istorie, Ilie Crăciun și Florentina Barta au realizat o prezentare, sub privirile atente ale colegilor, făcând referire la viața, activitatea și personalitatea lui Emanuil Gojdu. În deschiderea evenimentului au vorbit despre moștenirea lăsată de către marele patron spiritual și despre menirea de a fi gojdist, domnul director al colegiului, profesor Florin Nicoara și doamna director adjunct profesor Anca Mile, evenimentul fiind acompaniat de glasurile calde ale elevilor gimnaziști ai școlii, dirijați de către doamna profesor Delia Vulpe, corul interpretând Imnul Național al României și Imnul Colegiului Național ,,Emanuil Gojdu” din Oradea. De asemenea elevii gojdiști coordonați de către doamna profesor Delia Vulpe au organizat un amplu spectacol artistic dedicat acestui moment, elevii gojdiși, mari și mici, îmbinând frumusețea talentului vocal, cu dansul și cu teatrul. La mulți ani Emanuil Gojdu, la mulți ani tuturor celor care trăiesc spiritul gojdist! |
În săptămâna 3 - 7 decembrie 2018, aproximativ 1.000 de gojdişti participă la evenimentul global „Ora de Programare”, alături de milioane de copii din toată lumea. Activitatea este organizată de Catedra de Informatică din cadrul Colegiului Naţional „Emanuil Gojdu” din Oradea. |
1 Decembrie 1918 reprezintă începutul unei perioade de glorie, unei tranziţii spre modernizare
şi spre realitatea europeană, fiind o dată care clasează noua Românie pe o altă treaptă a existenţei.
Viitorul a însemnat mereu o provocare pentru naţiunea noastră, un drum anevoios faţă de care poporul
totuşi a răzbit, modelându-se astfel un nou univers istoric, cultural şi politic.
Ne este dat să trăim un moment unic, avem prilejul de a preţui statutul de cetăţean român,
de urmaş al unor persoane devotate ţării şi patriei. Noi, cei de astăzi, constituim recompensa
soldaţilor de acum un secol, suntem rezultatul celor care nu s-au lăsat învinşi de dorul de casă,
de familie, ci au înaintat demni pe front, aparând graniţele cu preţul propriilor vieţi.
Să ne mândrim mereu că suntem români, că suntem o naţiune mânată de curaj şi caracter,
să nu uităm niciodată de existenţa acestor valori! România este personajul principal al unui teatru de război, este un teritoriu al unei lungi nedreptăţi istorice, ce în sfârşit si-a găsit locul în lume, iar ea a fost la rândul ei, primită cu dragoste de către popor. în fiecare zi trebuie să învăţăm cum să ne iubim ţara, este necesar să apreciem această pace a celor 100 de ani, această dezvoltare care este posibilă doar prin intermediul Unirii săvârşite la Alba Iulia. Neamul românesc este un exemplu al devotamentului şi al jertfei cu scop nobil, reprezentând un simbol al vitejiei, care trebuie dus în fiecare zi mai departe, pentru o continuitate armonioasă a societăţii naţionale. Provinciile învecinate se pot bucura acum împreuna, ne putem mândri cu această binecuvântare, cea de a ne trage dintr-un popor exemplar, care a reuşit să îşi croiască soarta bine meritată. Astăzi, 28 noiembrie 2018, când timpul se scurge cu paşi repezi spre Ziua Naţională a României, Colegiul Naţional Emanuil Gojdu Oradea serbează cu mândrie apropierea Centenarului. Din respect şi gratitudine pentru acest eveniment, catedra de limbi moderne a colegiului celebrează 100 de ani de la Marea Unire printr-o activitate unică, dedicată personalităţilor străine care au contribuit la realizarea Unirii şi care au valorificat calităţile româneşti. Cu dorinţa de a-şi exprima dragostea şi respectul faţă de România, profesorii colegiului, alături de elevi, au pregătit astăzi prezentările unor importanţi oameni – „oameni” în adevăratul sens al cuvântului. Activitatea a debutat cu un moment de mare solemnitate, redarea Imnului Naţional. Apoi, curiozitatea celor din sală a fost susţinută de ştefan Abrudan, elevul clasei a VIII-a A, care ne-a vorbit despre Regele Ferdinand I, om ce a jucat un rol de o importanţă deosebită pentru întregirea naţiunii noastre. Aparţinând dinastiei de Hohenzollern, Ferdinand a fost un strateg de excepţie, iubitor de ţară şi de popor, care a domnit cu demnitate şi curaj, ţinând piept inamicilor şi provocărilor. ştefan fiind singurul elev de gimnaziu din cadrul prezentărilor, el a fost urmat de Andreea Pop, din clasa a XI-a G, ce l-a descris pe Henri Mathias Berthelot. Acesta a fost generalul care, în 1916, a fost detaşat în România ca şef al Misiunii Militare Franceze şi care a contribuit la refacerea şi reorganizarea armatei române, fapt ce a facut posibile victoriile de la Mărăşti şi Mărăşeşti. Elevii clasei a XI-a A, Marius Bubui şi Paul Ciorba, Ilie Erdeli şi Raul Ungur, respectiv Felix Pop şi George Zaha, au prezentat publicului cele 14 puncte ale lui Thomas Woodrow Wilson, adică „principiile wilsoniene”. în vederea realizării unei păci bazate pe „Dreptul popoarelor de a dispune de ele însele”, el ne-a oferit astfel dreptul la o viaţă naţională proprie, accentuând principiul autodeterminării. De asemenea, elevii au comparat trasarea graniţelor României, înainte şi după Primul Război Mondial, adică înainte şi după destrămarea marilor Imperii Europene. După aceste prezentări riguroase ale celor şase informaticieni, Horea Silaghi, din a XI-a B, a punctat importanţa lui Emmanuel de Martonne, un mare geograf şi savant, care este considerat întemeietorul geografiei umane. Fiind de-a dreptul îndrăgostit de România, acesta a adus dreptatea în privinţa redefinirii graniţelor româneşti, susţinând situaţia în cadrul Congresului de Pace de la Paris. El a fost un adevărat „avocat al popoarelor”, vizitând şi sprijinind constant teritoriul românesc. Totodată, Horea ne-a vorbit despre Robert Ficheux, care este urmaşul activităţii lui E. de Martonne. La rândul său, corectează hărţile emise de Imperiul Austro-Ungar, străbătând peste 1100 de cătune, peste 100 de văi, din Valea Someşului, a Maramureşului şi a Crişurilor. Ficheux este desemnat expert al Comitetului de studii de pe lângă Conferinţa de Pace de la Paris, loc în care a susţinut statul român în faţa Marilor Puteri. în final, tot din clasa a XI-a G, Paul şoptirean ne-a adus aminte de influenţa folclorului românesc pe plan internaţional, care s-a desfăşurat într-o gamă vastă a domeniilor: pictură (La blousse romaine de Henri Matisse), sculpură (operele lui Constantin Brâncuşi) sau modă (colecţiile din 1981 şi 1999 de la Yves Saint Laurent). Această activitate ne-a arătat încă o dată motivele pentru care trebuie să ne iubim ţara şi naţiunea, pentru care trebuie să glorificăm tricolorul şi să nu uităm niciodată că suntem români. La mulţi ani nouă! La mulţi ani, dragă Românie! Mara Cărăvan, clasa a XI-a G Catera de limbi străine |
Dacă tot e „Săptămâna altfel”, să fim şi noi altfel de cum suntem îndeobşte,
indiferenţi faţă de valorile noastre şi foarte receptivi şi extaziaţi în faţa valorilor altor popoare.
Aşa ne-am zis, noi cei 30 de temerari gojdişti, şi am hotărât să străbatem ţara în căutarea unor
puncte de reper ale istoriei naţionale care să ne facă mândri că suntem români. Am plecat cu noaptea în cap. Nu puteam rata în drumul nostru o oprire la Gorunul lui Horea, simbol al românismului înfocat. Apoi, ca să ne meargă bine tot drumul – ceea ce s-a întâmplat din plin – ne-am luat răgazul să cerem o binecuvântare din partea Părintelui Arsenie Boca, Sfântul Ardealului, la Mănăstirea Prislop. Am poposit apoi într-un loc unde legenda se împleteşte cu cea mai veche istorie a noastră, la Sarmizegetusa Regia, unde energia strămoşilor noştri daci se simte încă vibrând. Prima zi s-a încheiat firesc, cu vizitarea Cetăţii Alba Carolina; nu degeaba oraşul Alba Iulia este supranumit Oraşul Unirii... După un asemenea periplu, vă imaginaţi cu câtă bucurie a fost primit momentul cazării în micul, dar atât de încărcat de istorie oraş Râşnov. A doua zi, după ce am vizitat Cetatea Râşnov, ne-am îndreptat cu toată energia spre Braşov, unde ne aşteptau câteva ore de distracţie şi adrenalină în Parcul Aventura, unde fiecare a experimentat trăiri diferite, în funcţie de dispozi ţia sa sufletească şi înclinarea spre activită ţi fizice uşor extreme... Noroc cu micii de la final! A treia zi a început cu vizitarea Primei şcoli Româneşti din şcheii Braşovului, pe care cu to ţii am apreciat-o maxim ca pe o experien ţă culturală care ne-a făcut din nou mândri că suntem români, aflând minunatele lucruri spuse de părintele Vasile Coman despre limba română. După o binemeritată pauză de masă în centrul Braşovului, ne-am îndreptat spre Buzău, pentru a vedea unul dintre cele mai spectaculoase şi rare fenomene naturale din întreaga lume, Vulcanii noroioşi (Pâclele mari şi mici). Ne-am simţit realmente pe altă planetă. Am ajuns şi la ultimul nostru loc de cazare, micul şi necunoscutul nouă oraş Odobeşti, din jud. Vrancea, care va rămâne, cu siguranţă, în memoria noastră prin distracţia de care am avut parte. Ultima zi, cu traseul cel mai lung, de aproape 700 km, a avut ca punct central de interes Mausoleul Eroilor Neamului de la Mărăşeşti, care ne-a impresionat profund... Acolo am aflat, unii dintre noi poate pentru prima oară, ce a însemnat sacrificiul atâtor zeci de mii de români din timpul luptelor pentru reîntregirea neamului din Primul Război Mondial, de pe frontul Mărăşti – Mărăşeşti – Oituz. Drumul spre casă ne-a prilejuit întâlnirea cu spectaculoasele peisaje din Cheile Bicazului şi Lacul Sfânta Ana. Obosiţi, dar mai prieteni cu istoria noastră şi între noi decât la plecare, am ajuns cu bine acasă pe la miezul nopţii. A fost poate cea mai frumoasă „toamnă aurie”, vorba lui Sadoveanu, din ultimele zeci de ani. În cinstea Marii Uniri, desigur! prof.dr. Carmen Elena ANDREI |
Duminică 16 Septembrie, ca în fiecare toamnă, elevi şi chiar absolvenţi (Perneş Daria) de la Colegiul Naţional Emanuil Gojdu
împreună cu elevi de la alte şcoli (C. N. Mihai Eminescu, Lucian Blaga, Iosif Vulcan, Colegiul Economic Partenie Cosma)
au participat la concursul de alergare Oradea City Running Day, atât în calitate de voluntari cât şi în calitate de competitori
(Patcas Adela, XII C, Vesa Patrick, XII F) . Ei s-au bucurat de o foarte bună apreciere din partea organizatorilor şi a
sportivilor pentru entuziasmul cu care i-au încurajat pe participanţi şi seriozitatea cu care s- au ocupat de sarcinile trasate.
Toţi voluntarii au fost răsplătiţi cu tricouri speciale şi vor primi diplome de voluntariat. Felicitări tuturor şi
îi aşteptăm şi la alte concursuri! Cei care doresc să participe la alte asemenea evenimente pe viitor sunt aşteptaţi
cu drag şi vor fi înştiinţaţi prin circulare în şcoală. prof. Camelia Porumb |